Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

DÜNYA 11.07.2025 16:59:54 0
Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor
Haberi Sesli Oku

Dr. Özlem Koç’un İstanbul, Bursa, Eskişehir ve Gaziantep’te yaptığı araştırma, çocukların reklamlara karşı yüksek farkındalık geliştirdiğini ancak sadece yüzde 22,5’inin satın alma isteği duyduğunu gösteriyor.

İSTANBUL (İGFA) - Dr. Özlem Koç’un, Prof. Dr. Kemal Suher danışmanlığında ve Prof. Dr. Ali Atıf Bir’in katkılarıyla gerçekleştirdiği araştırma, çocukların reklam içeriklerine yönelik farkındalığını bilimsel verilerle ortaya koydu.

İstanbul, Bursa, Eskişehir ve Gaziantep’te 608 öğrenci, 315 veli ve 122 öğretmen ile yapılan saha çalışması, nitel ve nicel yöntemlerle çocukların medya okuryazarlığını inceledi.

ÇOCUKLARIN YÜZDE 94,7’Sİ REKLAMLARI TANIYOR

Araştırmanın en dikkat çekici sonucu, çocukların reklamları tanıma oranının yüzde 94,7 gibi yüksek bir seviyede olması. Ancak bu farkındalık, satın alma davranışına her zaman yansımıyor.

Çocukların yalnızca yüzde 22,5’i reklamda gördüğü ürünleri almak istediğini ifade ederken, bu ortan çocukların reklamları eleştirel bir süzgeçten geçirdiğini ve bilinçli bir şekilde değerlendirdiğini gösteriyor.

YETİŞKİN ALGISI GERÇEKLE ÇELİŞİYOR

Araştırma, yetişkinlerin çocukların reklamlara karşı tutumuna dair algılarının gerçeği yansıtmadığını ortaya koydu.

Öğretmenlerin yüzde 50,8’i çocukların reklamlardan kolayca etkilendiğini düşünürken, velilerin yüzde 32,5’i çocuklarının reklamlara inandığını belirtiyor. Ancak çocukların doğrudan yanıtları, bu algıları büyük ölçüde çürüterek, reklamlara karşı daha bilinçli bir yaklaşım sergilediklerini gösteriyor.

YAŞ İLERLEDİKÇE REKLAMLARA DİRENÇ ARTIYOR

Çalışma, yaş grupları arasında reklamlara karşı tutumda belirgin farklar olduğunu ortaya koydu. 7-9 yaş grubunda reklamlardan etkilenerek ürün isteme oranı yüzde 19,8 iken, 13-15 yaş grubunda bu oran yüzde 6,1’e düşüyor. Bu, yaş ilerledikçe reklamlara karşı direncin arttığını gösteriyor. Ancak, hiçbir yaş grubunda eleştirel medya okuryazarlığı oranı yüzde 50’yi geçemiyor, yani bilgi düzeyindeki farkındalık davranışsal bilince tam olarak dönüşmüyor.

Öte yandan araştırmaya göre, reklamlara ilgi yaşla birlikte azalıyor. Özellikle influencer içerikleri ve oyun içi tanıtımlar gibi karmaşık formatlar, çocukların reklam ile içeriği ayırt etmesini zorlaştırıyor. Ancak zamanla bu tür reklamlara karşı duyarsızlık geliştiği gözlemlendi. Bu durum, reklam sektörünün çocukların ilgisini kaybetme riskiyle karşı karşıya olduğunu ortaya koyuyor.

Gündemdeki Diğer Haberler


Huawei, üst üste 4. kez Dosya ve Nesne Depolama Platformları kategorisinde 2025 Gartner Peer Insights müşterilerinin tercihi seçildi

Düzce'de forkliftte seyahat eden kuş gülümsetti

DMM'den silah bırakma sürecine ilişkin açıklama

Cumhurbaşkanı Erdoğan Somalili mevkidaşı ile Külliye'de buluştu

Çiftçilere 865 milyon TL'lik destek ödemesi hesaplarda

Eski Bakan'ın kızının nişan yüzükleri Külliye'de takıldı

Adıyaman'dan mesaj: Kaldığımız yerden daha güçlü devam edeceğiz

Bakan Yerlikaya: Terörsüz Türkiye, kardeşliğin zaferidir

ASFAT'ın 8x8 Taktik Tekerlekli Silah Sistemi testlerde rekor kırdı

İletişim Başkanı Duran: Terörsüz Türkiye ile daha güçlü gelecek

Türkiye’ye yılın ilk 5 ayında 4,7 milyar dolar yatırım

Tarım Kredi, Bilecik'in afet bölgesindeki üreticiden 6 bin ton karpuz alacak

ADD Bursa’dan sert uyarı: PKK’nın fesih masalı, Cumhuriyet’e saldırıdır!

EGİAD Melekleri ve EİB Genç İhracatçılar Konseyi’nden güç birliği

İzmit'te ücretsiz LGS tercih danışmanlığı başlıyor

Başkan Tugay Bosna’da Srebrenitsa Katliamı’nın kurbanlarını andı

Erdoğan ve Bahçeli’den 'Terörsüz Türkiye' vurgusu

Bursa Osmangazi’de aşure ve dua

İzmit Çınar Çocuk Evleri’nde kura tamamlandı

Denizli’de sosyal hizmette rekor: Aşevi gönülleri ısıtıyor

Konya Bilgehaneleri'nde yaz coşkusu

Kocaeli İzmit'te otizmli bireyler sahada kalplere dokundu

Düzce’de şehir içi ulaşım ücretlerine zam

Zeydan Karalar’dan Adana’ya duygusal mesaj

Gölcük’ün gururu Berra, milli takım seçmelerine davet edildi

Kayseri’de hırsızlık suçundan aranan firari yakalandı

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

Antalya Valisi Şahin'den Kumluca yatırımlarına inceleme

İzmit Belediyesi’nden gönülleri ısıtan aşure ikramı

Konya Büyükşehir’den sosyal inovasyona uluslararası dokunuş

Yükleniyor